Verkeersborden Nederland - Buitenland
Vele verkeersborden in het buitenland komen overeen met de verkeersborden zoals die in Nederland geplaatst zijn en toegepast worden. Dit geldt echter niet in alle gevallen. In deze speciaal zijn een aantal artikelen samengevoegd die je een indruk geven van de overeenkomsten en de verschillen. Voor zover vergelijkbaar, zijn de verkeersborden naast elkaar geplaatst, met de gehanteerde omschrijving of verklaring van de verkeersborden, zoals deze in de landen gelden. Bekijk deze special en ontdek de overeenkomsten of verschillen tussen de verkeersborden in Nederland en die in het buitenland.
Algemeen uitgangspunt
Houd bij het lezen van de verklaringen bij de Nederlandse
verkeersborden altijd volgende definities uit het RVV 1990, artikel 1 voor ogen:
Bestuurders
Alle weggebruikers behalve voetgangers.
Dit onderscheid is belangrijk bij het toepassen van de regels van –al dan niet-
voorrang verlenen en
voor laten gaan. Voorrang is geregeld tussen bestuurders onderling (kruispunten). Bij voetgangers spreken we van voor laten gaan (uitrit, zebra).
Motorvoertuigen
Alle gemotoriseerde voertuigen, behalve bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen.
Hier vallen dus ook
traktoren,
trolly-bussen en dergelijke onder. Trams en treinen niet, want deze worden langs rails voortbewogen.
Verkeer
Alle weggebruikers.
Dus:
bestuurders én voetgangers.
Voertuigen
Fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen, trams en wagens.
Dus zowel op de
weg, als op
rails.
Weggebruikers
Voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van een motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen.
Denk in het verkeer aan het onderscheid tussen
bestuurders en
weggebruikers en verkeer.
Tot slot in het algemeen
Mocht er onduidelijkheid bestaan over de regelgeving, dan kennen we altijd nog artikel 5 uit de WegenverkeersWet; het zogenaamde "kapstokartikel'. In dit artikel staat:
Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt, of kan worden veroorzaakt, of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Welke verkeersborden kun je verwachten bij de diverse landen:
Verkeersborden Nederland
- A Verkeersborden Snelheid
- B Verkeersborden Voorrang
- C Verkeersborden Geslotenverklaring
- D Verkeersborden Rijrichting
- E Verkeersborden Parkeren en stilstaan
- F Verkeersborden Overige geboden en verboden
- G Verkeersborden Verkeersregels
- H Verkeersborden Bebouwde kom
- J Verkeersborden Waarschuwing
- K Verkeersborden Bewegwijzering
- L Verkeersborden Informatie + tunnelveiligheid
Verkeersborden Belgie
- A-borden: gevaarsborden
- B-borden: verkeersborden betreffende de voorrang
- C-borden: verbodsborden
- D-borden: gebodsborden
- E-borden: verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren
- F-borden: aanwijzingsborden
Verkeersborden Duitsland
- 101-151 Gefahrenzeichen
- 201 - 292 Vorschriftzeichen
- 301 - 630 Richtzeichen
Verkeersborden Frankrijk
- Les panneaux de stationnement
- Les panneaux d'interdiction
- Les panneaux de danger
- Les panneaux d'intersection
- Les panneaux d'indication
- Les panneaux d'obligation
- Les panneaux de direction
Verkeersborden Oostenrijk
- Gefahrenzeichen § 50
- Vorschriftszeichen § 52
- Hinweiszeichen § 53
Test gratis je kennis van de verkeerstheorie in de special:
Gratis test Verkeerskennis - Gratis test Verkeersborden